Medical taping

Elastische tape is ontwikkeld om de spieren in hun functie te ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstel proces geactiveerd.
Elastische tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid.

Conventionele sporttape heeft als doel de bewegingsmogelijkheden te beperken. Bij het aanleggen van sporttape ontstaat een aanzienlijke drukverhoging, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer beperkt worden.
Dit heeft een vertragende werking op het herstel.
Langdurige partiële of totale immobilisering van spieren of gewrichten veroorzaakt bovendien contracturen. De tijdsduur van immobilisering moet daarom zo kort mogelijk gehouden worden. Nog beter is het, als immobilisering voorkomen kan worden.

In het Medical Taping Concept maakt de elasticiteit van de gebruikte tape het mogelijk dat weefsels worden ondersteund in hun functie, terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft. De nadelen van conventioneel immobiliseren worden zo voorkomen.
Het fysiologisch bewegen wordt ondersteund, waardoor het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd. Anders gezegd, elastische tape ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder optimale omstandigheden zelf zou doen.
De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de tape zorgen ervoor dat deze langere tijd achter elkaar gedragen kan worden.
Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Het toepassingengebied mag breed genoemd worden. Nabehandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog). Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden, evenals profylactisch tapen.

Fysiotherapie Oerlemans

Leeuwerik 14a